Elcykeln – ett populärt alternativ

Att cykla har väldigt länge varit ett populärt sätt att ta sig fram på i Sverige. Man håller ju mycket högre takt än när man går utan att spendera mycket mer energi. Om något skulle kunna sägas vara problematiskt med att cykla skulle nog många säga att det var uppförsbackar. Men en elcykel kan vara ett sätt att få det bästa av att cykla samtidigt som det ger en möjligheten att undvika det värsta.

I Sverige säljs det mellan 500 000 och 600 000 cyklar om året. Av dessa var elcykeln länge inte riktigt med i statistiken men de senaste åren har detta börjat förändras. Under mellan 2014 och 2015 såldes omkring 30 000 elcyklar och mellan 2015 och 2016 hade detta ökat med hela 50% och låg på hela 45 000. Med detta kan man då säga att nästan 8% av alla cyklar som såldes var elcyklar. Och många tror att detta kommer att fortsätta öka.

Vi ligger dock efter en del andra cykeltäta länder som Tyskland, Nederländerna och även Danmark där elcyklarna står för mellan 15% och 20% av marknaden. Men redan nu är försäljningen tillräckligt bra för att butiker som Topbike kan fokusera helt och hållet på elcyklar. Som fler upptäcker fördelarna med elcyklar kommer vi mest troligtvis närma oss dessa andra länder de kommande åren.

För de som ännu inte läst hur en elcykel fungerar är det nog lika bra att vi förklarar. En elcykel fungerar på alla sätt och vis som en vanlig cykel men de har en liten hjälpmotor som inte driver cykeln framåt helt av sig själv, då talar vi ju mer om en moped, utan helt enkelt hjälper till när man trampar. Slutar man trampa så kopplas motorn ur. På grund av detta finns det inte samma krav på en elcykel som en moped, varken som ett fordon eller som en som förare av det.

För mer information och nyheter om elcyklar kan man vända sig till Elcykelguiden.